Sunday, 22 January 2012

INDAH NYA LOGHAT NEGERI MR PARANOID.....

"Seantero dunia mengiktiraf Malaysia sebagai salah sebuah negara yg aman walaupun mempunyai rakyat    berbilang bangsa"...(bangga jap)...

    Mr ParanOid stuju sngat dengan kenyataan begini.Bagi ambo, Malaysia antara negara yang selamat dan harmoni untuk didiami. Kalau nak cakap psal pembangunan dan pengiktirafan  , itu sudah pun terbukti dengan terbina nya simbol- simbol kemegahan negara..... seperti...
                                                                    KLCC


                                                              Menara Kuala Lumpur


                                                             Litar Sepang



                                            ... tak lupa jgak UIAM( promote ckit).


 Apa yg penting bg ambo, suasana yg aman ini memboleh kan kita beribadat dalam keadaan yang tenang dan selesa.....

TAPIIIIIIII...... untuk post kali nie, ambo sangat gembira untuk berkongsi betapa indah nya loghat negeri ambo..... Indah nya loghat nie apabila ada unsur - unsur exaggeration & establishment... Erti kata lain , setiap perkatan biasanya ada unsur penambahan (kadang2 agak ketara la)....


Contoh nye (jeng -jeng...)
Terlalu manis.... manis le'tin
Terlalu masin ....masin pe'rat
Terlalu tawar.... tawar he'be
Terlalu pahit... pahit le'pe
Terlalu hitam... hitam legam
Terlalu putih.... putih leput


ada lg......

Suasana terlalu bising... bising yuya yuya
Terlalu rajin...rajin suku sembe
Menangis... jerit soksek -soksek
Berleter.... bleber bobe-bobe
Bergaduh... gaduh degu- dege....


                                                         COMEL KAN LOGHAT NIE.......






Thursday, 19 January 2012

KISAH MAK CIK -MAK CIK

KISAH  MAK CIK- MAK CIK .......

Seperti kebiasaan.....
Cuti sem spanjang 3 minggu Mr Paranoid dgn membantu di gerai Pisang Goreng yg dihandle oleh keluarga(business keluarga ).Bukan setakat pisang goreng,kami juga menyediakan keropok goreng, popia,ayam goreng,ubi goreng dan juga jambu(CEWAH NAK PROMOTE GAK)
Soon we hope to have ice blended as one of our sumptuous menu.......





Apa yg ingin ambo kongsikan disini ialah gelagat menarik mak cik- makcik dikampung ambo nie.

Mak cik Tipah: Bedah, kau tahu tak ank pak mat incident smalam....
Mak cik Bedah: Betul ke Cik Tipah OOOOiiiiiii?.....
Mak cik Tipah :Betul la , takkan la aku nak tipu kau... kesian benar aku tngok budak tuh....
Mak cik Bedah:Tu la.... aku dah agak...sekali aku nengok dia angkat moto,kejap angkat depan ,kjap     blakang, lpas tuh rempit sini sana... gerun aku nengok.Aku larang n nasihat 'bobe bobe ' tak diendahkan
                         ....skrang ni lah ...

GOSIPPPPPP........
"We cannot stop gossipers from gossiping"

Agak rutin la mlihat situasi nie...
Hampir tiap ari la. Cerita nya bnyak pulak tuh, termasuk la politik , social , economi dan semua hal lah.

Emak ambo selalu berpesan...
"Di kita nak buat macam mana... mereka tuh pelanggan , kalu nak larang nampak tak sopan pulak...lagipun mereka lebih tua dari kita...."

Sambung mak lg....
"Apa kita boleh buat dngar je la... jgn kita tumpang sekaki bergosip sudah la...kita ambil je lah cerita mak cik - makcik sbagai teladan..."





Firman Allah dalam ayat 12, surah Al Hujurat :


Maksudnya :
“Dan janganlah setengah kamu mengumpat yang lain. Sukakah salah seorang kamu memakan daging saudaranya yang telah mati? Maka sudah tentu kamu membencinya. Bertaqwalah kamu kepada Allah, sesungguhnya Allah maha penerima taubat, lagi maha mengasihani.
Firman Allah lagi dalam Surah Al Humazah, ayat 1:

Maksudnya : “Celakalah untuk setiap orang yang mengumpat dan mencela” ,



















Wednesday, 18 January 2012

SELAMAT BERKENALAN DGN MR PARANOID

KTIK...KTIK... first time jari jemari ambo(saya) menari atas keyboard utk coretan blog.....

ASSALAMUALAIKUM....slam taaruf dr Mr Paranoid...
Blog nie skadar di cipta untk memenuhi masa terluang . Coretan dlm blog nie mungkin tak sehebat novelis Jk Rowling, tp contents nye diharap dpt mnghiburkan seisi pmbaca....
maybe ada kisah Dato CT gak... the big fan of CT...
Hoping this blog might bring some happiness and create beautiful memory among us

ALL THIS UKHUWAH is LILLAHI TAALA.....